Maple syrup festival - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Esther Rozeboom - WaarBenJij.nu Maple syrup festival - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Esther Rozeboom - WaarBenJij.nu

Maple syrup festival

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

27 Maart 2011 | Canada, Hamilton

Hallo hallo allemaal,

Jullie worden de berichtjes toch nog niet zat he? :P
@ Oom Ewald, van harte gefeliciteerd! Ik hoop dat het Indische eten heeft gesmaakt?!

Ik had beloofd te vertellen hoe het weekend was gegaan, dus hierbij de laatste avonturen :)
Nadat ik vrijdag had ontdekt dat er 7 soorten lijn 5 bussen waren (je hebt lijn 5, 5a, 5b, 5c, 5E, 51 en 52), En dus een uurtje in de bus heb gezeten (uiteraard de verkeerde kant op) in plaats van naar de yoga te gaan.... Heb ik de route zaterdag toch maar op de fiets gedaan. Hoewel het best wel koud was en iedereen me voor gek verklaart dat ik überhaupt fiets... Maar de zon maakt veel goed, en het uitzicht onderweg was prachtig(zie foto’s)! Dus een goede zaterdagmiddag!

Daarna de boodschappen gehaald, bij de lokale Fortinos (uiteraard weer lekker lang lopen zoeken en dwalen :) ) want mijn huisgenoot wilde wel eens iets leren koken.. (Je blijft je verbazen, want dat doen ze hier dus bijna niet, al moet ik toegeven, zelf, en ook nog eens gezond, willen koken kost ongeveer 2 keer zoveel dan wanneer je iets haalt bij de fastfood... En je moet nog afwassen ook :P) Helaas was hij het alweer een beetje vergeten (lag lekker te snurken op 1 oor) Heb ik dus zelf de groetenquiche gemaakt. En hij smaakte helemaal niet slecht al zeg ik het zelf (zonder de aanwijzingen op het Koopmans pakje :))

Zaterdag avond was het erg gezellig in huis. We waren de hele avond met ons 4-en thuis, en de zelf gemaakte appelflapjes smaakte iedereen goed (‘liefde’ gaat door de maag...dus voor gezellige huisgenoten moet je natuurlijk wel even je best doen :P) Daarna zijn we naar de film gegaan, (Oke, het duurde even voordat we een film hadden gevonden die nog niemand had gezien, want dat internet hier is zo goed, dat je erg gemakkelijk een filmpje online kijkt). ‘The Lincoln Lawyer’, en die verdient echt een goede beoordeling, we hebben ons prima vermaakt!

Vanmorgen moest helaas de wekker wel weer aan, want ik werd opgehaald door een stel die ik via het CouchSurfing Netwerk heb ontmoet. We gingen op weg naar het Maple Syrup Festival!! Het is een soort Archeon; levend open lucht museum. Ze hebben een dorp gebouwd van oude huizen die ze van verschillende gebieden hebben overgebracht. Dus een kerk uit een dorpje, en het treinstation van een ander gehucht :) Daartussen lopen allemaal verklede mensen uit de periode van 1750-1900, die je honderduit vertellen over de geschiedenis. En omdat dit het seizoen is om maple syrup te maken werd dat ook op 3 manieren gedaan, de ‘native way’ en 2 modernere versies. Hartstikke leuk om te zien, en ontzettend veel geleerd (ook de Canadezen die mee waren hebben ontzettend veel geleerd over hun achtergrond)!!
De mensen zijn hartstikke trots op hun ‘geschiedenis’, al is die niet veel ouder dan een paar honderd jaar (wel wat anders dan onze Romeinen, Grieken en Kelten...) Helaas werd er weinig verteld over de native Canadezen, die hier in hun reservaten leven met een behoorlijke achterstand in zorg en kennis. Dus dat is iets om de volgende keer meer over te lezen en ontdekken.

Nu vanavond lekker de rest van de quiche op eten, en een filmpje kijken (Tangled en Gnomeo & Juliet zijn echte aanraders btw :).

Jullie krijgen allemaal een dikke knuffel, en vergeet niet een berichtje achter te laten ;)

Esther

• 28 Maart 2011 - 05:51

Eddy:

YES! Eindelijk de eerste! Ben ik Evelien eindelijk een keer voor.
    Super mooie omgeving! Wel genoeg warme onderbroeken mee??
    Vanochtend op de radio: nachtvorst in NL definitief voorbij, schaatsen kunnen nu echt in het vet.

• 28 Maart 2011 - 07:06

Michelle:

He Esther,
    klinkt als een gezellig weekend dat omgevlogen is! Pas maar op dat je geen vierkante oogjes krijgt van al die nieuw uitgekomen films die je 'moet' kijken ;). Nu weer met frisse (letterlijk) moed de werkweek in :)!!
    Liefs

• 28 Maart 2011 - 08:09

Eef:

hey zus, wauw wat een verschil! sneeuw!!! is het niet erg koud? en kun je fietsen met al die sneeuw? het is in ieder geval prachtig! en dan je verhalen over Maple Sirup, heb je ook echt een emmer aan een boom gehangen en net als bij rubber het sap uit de stam laten lopen? Hoe smaakt het btw? Het klinkt iig als een super gezellig weekend!
    kus

• 28 Maart 2011 - 11:48

Zus:

Hey es, ik lees je berichtjes met veel plezier. Maar dan moeten we niet skypen natuurlijk want dan weet ik alles al ;).
    Deze week is lekker druk, donderdag naar Enschede op en neer voor generale van de Johannes Passion. Erg veel zin in, ben benieuwd. Verder gewoon vakken volgen enzo. Zo lessen voorbereiden en toets van morgen voorbereiden ( cts luistertoets...)
    dikke kus!

• 28 Maart 2011 - 16:17

Jojanneke:

Wow super mooie foto's! Klinkt leuk Es! Je bent goed bezig met socializen ;)

Hier nog steeds zon maar wel weer kouder. Maar mijn net geplantte viooltjes leven nog ondanks de vrieskou. :D
    Tangled is inderdaad heel erg leuk! Als je nog een super leuke serie wil kijken: community.

Kus jj en groetjes van gerard :)

• 28 Maart 2011 - 19:41

Jacoline:

Jij in de sneeuw, wij een verjaardag buiten in de zon (toegegeven: met een jas/vest aan ;-)) En ja... heerlijk Indisch gegeten, met 50 man! Het leek wel een Indisch restaurant ;-) Wel errug gezellig...

Je vader en Mettie waren er ook, zo kon de familie ook weer eens uitgebreid bijkletsen.
    Fijne week!

je tantetje J.

• 28 Maart 2011 - 19:42

Jacoline:

P.S. Ik stel voor dat je deze gezellig bijpraatberichtjes ook gewoon in Enschede gaat volhouden. Dan horen we ook in Nederland al die leuke avonturen van jou (geldt ook voor Evelien ;-))

• 29 Maart 2011 - 16:13

Suzanne:

Hee Esther!
    Vind je wel een hele bikkel hoor met je fiets door de Canadese sneeuw! Ben je al in het ziekenhuis begonnen?
    Enne...goed bezig, die Canadezen leren koken (hollands, haha)!
    Klonk erg gezellig dat Maple syrup festival. En weer wat geleerd over de Canadese historie, altijd goed.

Hier is het echt lekker voorjaarsweer. Heb vanmiddag heerlijk in de tuin gezeten, uit de wind natuurlijk.

En... de groetenquiche terug uit Raalte. En natuurlijk een dikke knuffel voor jou!