Actieve activiteiten - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Esther Rozeboom - WaarBenJij.nu Actieve activiteiten - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Esther Rozeboom - WaarBenJij.nu

Actieve activiteiten

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

03 April 2011 | Canada, Hamilton

Allereerst excuses voor dit ontzettend lange verhaal :P het is nogal een weekendje geweest.... Dus pak er een kopje thee of koffie bij en veel plezier moet woggen/soggen!

Want, uiteindelijk is er wat bedacht voor het afgelopen weekend, en nu zondag avond op de bank kan ik terug kijken op een zeer geslaagd, actief weekendje!
Het werd mooi weer, dus tijd om de fiets van stal te halen voor een echte trail! Dus zaterdag heb ik ‘The Escarpment’ met al zijn watervallen onderzocht. De bergen rond het meer waar Hamilton en Toronto aan liggen worden namelijk scherp afgegrensd, en gaan dan over in lager land, dit vormt een soort klif, helemaal rond deze punt van het meer. De Niagara falls is de bekendste van de watervallen die door dit hoogteverschil ontstaan is, maar ook aan deze kant van Hamilton zorgt smeltend sneeuw voor een aantal prachtige watervallen, en omdat de sneeuw nu net aan het wegtrekken is zouden deze watervallen op hun mooist zijn. Dus tijd om uit te zoeken! (uiteraard na een potje uitslapen... Het is tenslotte weekend :) ).

Het begin van de Chedoke radial trail was een grappig herkenningspunt, want dit was de plaats waar ik terecht kwam toen ik na de eerste werkdag via een verkeerde busroute naar huis wilde gaan. Erg grappig.
In het begin van deze trail leken de paden nog ontzettend goed, ik moest stukjes lopen waar sneeuw en ijs nog niet door de zon waren aangetast, maar kon grotendeels fietsen. Na een half uurtje ben ik de Escarpment op gegaan via een trap met, jawel!, een fietsgeul zodat je je fiets ook mee omhoog kunt duwen! Hartstikke handig, maar wat een eind! Tussendoor spookte de gedachte wel door mijn hoofd om de fiets gewoon te laten staan en zelf omhoog te lopen, deze gedachte zou ik nog vele malen krijgen vandaag... (helemaal als je de passerende Canadezen ziet kijken...kortom ze verklaren me een beetje voor gek hierzo)... maar goed, blond en koppig hebben zo hun uitwerking..dus een aantal rustpauzes later stonden mijn fiets en ik samen bovenaan! (Zie foto’s)
Hier was het idee om steeds langs de Escarpment te blijven lopen/fietsen naar het westen, waar af en toe het pad wordt onderbroken door een waterval.

Maar een uur later vond ik mezelf terug in een bos waar geen zon zich nog had laten zien, te ploeteren door modder met daarboven op een laagje sneeuw. Over een pad, nou ja, eigenlijk een aantal voetstappen die langs gemarkeerde bomen een soort van modder/ijs pad hadden gevormd. Maar goed, waar voetstappen zijn moeten mensen komen, ja toch?! Dus gewoon verder ploeteren! Zo ging ik met de fiets aan de hand, hopend dat er geen coyotes of andere griezels in deze bossen rondlopen :P
Na nog een tijdje verder duwen en trekken aan die fiets ben ik toch maar dwars op dit ‘pad’ een ander voetspoor gaan volgen, hopend dat deze me weer terug richting het ‘hoofdpad’ leidde, en gelukkig bleek dit uiteindelijk een stuk beter begaanbaar! Dus over de ‘Bruce trail’, en verder naar het westen, hopelijk heb ik daar meer geluk om watervallen te spotten :)
Uiteindelijk belandde ik via Ancaster Heights op Old Dundas road, en ook hier bleek de fietskaart een echt goudmijntje! Alle, maar dan ook echt alle, ‘paden’ staan erop, zelfs al kun je er nauwelijks over lopen. Omdat ik nog steeds geen fatsoenlijke waterval had gezien heb ik mijn fiets weer mee het bos in genomen, (geen idee hoe deze trail heet). Hier heb ik uiteindelijk een heerlijk plekje gevonden om even pauze te nemen en in het zonnetje te genieten van mijn chocolade croissantje! Heerlijk, een welverdiende pauze. Maar zo in je eentje hier zitten en rondlopen is toch niet heel relaxed, dus ben ik snel de Wilson Streat East overgestoken (deze bleek net om het hoekje te liggen), en per toeval bleek mijn rustplaats juist aan de voet van de Tiffany waterval te liggen! Je blijft je verbazen waar je terecht komt als je het bos induikt! En ik moet zeggen, deze waterval maakte de trip zeker de moeite waard (zie foto)!!

Hierna was ik het geduw en getrek met die fiets toch wel echt zat (trails in Canada zijn duidelijk alleen gemaakt om te lopen/glijden)! Dus gemakkelijk over de weg terug richting Hamilton gefietst. Hier wederom een punt van herkenning, het kruispunt waar ik per abuis met bus 5c terecht was gekomen!
Omdat ik niet de rest van de middag alleen thuis wilde zitten nog even via een omweg langs Dundas gefietst en achter de Universiteit terug naar huis. Gelukkig waren dit fatsoenlijke paden, dus relaxed peddelen en met een frisse wind in de rug weer naar huis! Wat een avontuur!

Het was heerlijk, maar de volgende keer ga ik toch echt op zoek naar een partner op deze ontdekkingsreizen :)
En, hoera, hoera, die heeft zich gemeld! Een van de couchsurfers die hier tijdelijk zit, een Deense studente, wil ook graag de boel verkennen. We hebben zaterdag avond heerlijk gekletst over de verschillen tussen Canadezen en Europeanen, de opmerkelijke gewoonten en grappige dingen die we hier hebben meegemaakt! Ook zijn er weer genoeg plannen gemaakt om me te vermaken zolang Eddy de oceaan nog niet is overgestoken.

Om het weekend nog even compleet te maken heb ik ook zondag niet stil gezeten. Samen met een huisgenootje heb ik de ‘Bay Front Area’ onderzocht. Lekker ontspannen langs het water en terug langs Dundurn Castle gefietst (nee..dit is zeker geen kasteel zoals wij die kennen, maar soort replica idee uit 1860). En om de spierpijn van zaterdag wat weg te werken nog een warme yoga sessie, hopelijk gaat het de trap op en af morgen een stukje gemakkelijker :)

Dat was het weer voor dit weekend, nu 5 dagen werken en weer aftellen voor de avonturen verder gaan ;)
Groetjes!

Esther

  • 04 April 2011 - 05:29

    Suzanne:

    Heee ben ik de eerste??Jieiehaaa!
    Sta op het punt om naar mijn werk te gaan, maar dacht: eerst even kijken of mijn schoonzusje het weekend wel goed is doorgekomen....Nou, en dat ben je! (ik wildenatuurlijk doorlezen, dat snap je, waardoor ik nu echt moet opschieten, haha). De paden af, de lanen af dus dit weekend.... Maar het heeft je we;l een mooi avontuur opgeleverd (en mooie foto's)! Zou die koppen van de locals graag hebben gezien toen ze jou die berg op zagen ploeteren! Stoer!
    Welfijn dat je een maatje hebt die jou straks begeleidt op deze barre tochten!
    Hele fijne werkweek gewenst! Ik ga ook gauw nu!

    Liefs Suzanne!

  • 04 April 2011 - 06:35

    Joyce:

    Wouw! Ik ben jaloers hoor;) Allemaal watervallen! Stoer hoor zo in je eentje lopen ploeteren tussen de wilde dieren met je fiets aan de hand! Erg leuk dat je nu iemand hebt gevonden om mee te gaan. Zo in je eentje is ook maar zo alleen he;)
    Mooi verhaal om de werkweek mee te beginnen:)

  • 04 April 2011 - 08:00

    Eef:

    hey zus, wat een verhaal! ben blij dat je wel een (super mooie trouwens!) waterval heb gezien als beloning voor al het ploeteren! tsjonge, ik zie het al voor me met de fiets door de sneeuw! fijne dagdromen voor de volgende escapades!
    kus

  • 04 April 2011 - 11:23

    Zus:

    hey es, wat een avontuur,leuk hoor! maar die kaarten zijn dus wel zo goed dat alle fietsroutes erop staan maar de watervallen hebben ze niet gemarkeerd? Onhandig! Nou je je bent ieg weer veilig thuisgekomen, dat is toch het belangrijkste. Hier was het zaterdag 20 graden, maar ja toen moest ik zo nodig een dagje ziek zijn. Zondag was ik weer beter ongeveer maar toen en nu is het bewolkt. Ben beetje aan het studeren/soggen en voorbereiden voor mijn lessen van vanavond. Eefje komt morgen terug maar dat weet je natuurlijk wel. Tsja dat was het denk ik wel. Dikke kus voor daar en geniet ervan!

  • 04 April 2011 - 17:01

    Jacoline:

    Wauw, ziet er allemaal ruig uit! Pas je wel een beetje op, zo in je eentje in het bos. Ik weet niet of je daar nog beren tegen kan komen?? En wat als je een been breekt... pfff, moet er niet aan denken ;-P

    Stoer zijn is prima, maar stoer, blond en vrouw is soms wel een lastige combi ;-)
    Gelukkig heb je een maatje gevonden. Werkse deze week!

  • 05 April 2011 - 08:36

    Marc:

    Ziet er leuk uit op de fotos :) Heb het hele weekend en gister met koorts op bed gelegen en nu is de tentamenweek aangebroken haha, timing! Gelukkig heb ik dan alle tijd om blogs door te bladeren :P Volgend weekend al volgepland? Veel plezier nog! Knuffel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Hamilton

Esther

Actief sinds 02 Okt. 2009
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 26944

Voorgaande reizen:

06 Maart 2011 - 22 Juni 2011

Canada, een nieuw avontuur!!!

07 November 2009 - 23 December 2009

Japan, het land voor Technische Geneeskunde?

Landen bezocht: