Torontoniaans toerisme - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Esther Rozeboom - WaarBenJij.nu Torontoniaans toerisme - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Esther Rozeboom - WaarBenJij.nu

Torontoniaans toerisme

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

11 April 2011 | Canada, Hamilton

Hi hi,

Dus jullie zijn nieuwsgierig naar Toronto?! Nou, dat was een geweldige dag hoor :P
We begonnen de dag goed door langs de allereerste Tim Hortons te gaan, dit is een soort koffie/donut corner, een keten die inmiddels is uitgegroeid en op elke hoek van de straat te vinden is, maar origineel in Hamilton is begonnen. Dat moesten we natuurlijk zien! Even later zaten we dus met een lekkere kop thee in de smart op weg naar Toronto. Julie heeft een smart om in rond te rijden, wat op zichzelf al een geweldig avontuur is, tussen alle steeds maar groter wordende auto’s, en mensen die je aankijken of je in een koekblikje rondrijdt :)

In Toronto hebben we de echte toerist uitgehangen. Onze eerste stop was bij het Royal Ontario Museum, met ontzettend veel exposities. We hebben vooral genoten van de expositie over de native Canadezen, de kledingstukken en voorwerpen waren prachtig versierd en bijzonder goed uitgestald. Maar ik moet zeggen dat de informatie over deze bijzondere bevolkingsgroepen erg weinig was. Bijvoorbeeld over hoe het nu met de indianen gaat, en de precieze geschiedenis van hun verbanning/verdrijving is niet weergegeven. Dus daar gaan we nog eens naar op zoek!
Het museum zelf is ook al een groot kunstwerk, met glazen wanden die uit het oude gebouw lijkt te komen, en ook de expositie met 1000-en mineralen, edelstenen en skeletten van wezens uit de ijstijd waren prachtig. Ik ben geen museum mens, maar hier kan ik vast wel een dagen in rondlopen en nog niet alles hebben gezien!

Maar halverwege de dag zijn we toch opgestapt, en naar Casa Loma gegaan. Dit ‘kasteel op de heuvel’ bestaat nog een krappe 100 jaar, maar wordt al als een echt geschiedenis werk gezien ;) (De weinige geschiedenis die de Canadezen hebben wordt helemaal uitgebuid) Echter, wij als echte Europeanen zijn toch wel verwend met onze 100-en jaren oude kastelen zonder betonnen fundering en muren...dus de ‘pracht’ werd iets minder gewaardeerd. Al met al was het wel interessant om rond te lopen in dit huis, met de rijke geschiedenis van zijn creator, die dieptepunt na hoogtepunt heeft beleefd. (hij heeft zelf maar enkele jaren kunnen wonen in het huis, dat toen zelfs nog niet af was, is failliet gegaan en een vereniging heeft het uiteindelijk afgebouwd om voor toeristen open te stellen)

Intussen was inmiddels het zonnetje heerlijk gaan schijnen, waaronder we heerlijk hebben genieten van ouderwets zelf gebakken appeltaart. Tja, ik weet wel wat lekker is ;) En omdat we verwachten dat het zonnetje nog een paar uurtjes lekker bleef schijnen zijn we op weg gegaan naar het Distillery District, een oude afgedankt fabrieksterrein is omgebouwd tot galerie/woon/winkel en uitgaansgelegenheid. Een heerlijke sfeer waar kunstenaars vast ook veel inspiratie opdoen! (moest aan je denken hoor Joyce!) Helaas was het nogal rustig (het toeristische seizoen begint pas over een paar weken...) dus zijn we ook nog wat dieper de stad in gelopen, op zoek naar iets te eten. Inmiddels waren we ook wel aan een pauze toe, op zo’n dag loop je toch behoorlijk, dus hebben we onze pizza stukjes van PizzaPizza in het zonnetje opgepeuzeld al kijkend en verwonderend naar het verkeer dat op de kruising voor ons langs kwam.

De dag hebben we afgesloten door boven op de CN tower van de zonsondergang te genieten. Helaas waren er nogal wat wolkjes aan de hemel, maar het uiteindelijke uitzicht van al die lichtjes in het donker, de auto’s en flats om je heen was zeker de moeite waard! En hopelijk zijn er wat foto’s gelukt aan het einde van de dag ;)

Dat was alweer een lange post (sorry jongens, de sog momentjes worden zo wel opgerekt), van een super mooie dag in Canada! (Dat wordt tijdens het werk bijkomen van alle activiteiten ;) )
Inmiddels worden de nachtjes afgeteld voor Eddy hier een weekje mee komt genieten van de Canadese avonturen!

Een heel dikke knuffel,

Esther

P.S. Heb nog geen bier gehad hier!! Dus hoog tijd om uit te proberen ;) Ze hebben wel veel import trouwens, en een flesje kost al gauw 6 dollar (4 euro...) Voor Deense begrippen is dat goedkoop...maar het studentenbier in Enschede met die Grolsch dichtbij... Weet iemand trouwens of Grolsch ook aan export doet? Niemand lijkt het te kennen...anders dan Heineken, bleh!
PPS. Nee, Lacrosse kende ik niet...is dit een faal voor mijn Nederlandse sport kennis???

• 12 April 2011 - 06:38

Michelle:

Hee Esther,

mooi avontuur! Lekker blijven genieten daar:) En hoeveel nachtjes slapen was het ook alweer totdat Eddy komt? ;)
    Liefs

• 12 April 2011 - 06:47

Eddy:

Nog 6!

Ik kan me nog herinneren dat ik een Grolsch heb gedronken in Beijing, dus export is er zeker wel. Maar Heineken is uiteraard iets groter...

• 12 April 2011 - 06:48

Eef:

hmm, misschien is Lacrosse alleen bekend in Groningen dan?!
    Het kasteel ziet er in ieder geval inderdaad heel nep uit, maar dat indianen pak, gaaf! zo copieren we van elkaar wat af he, met Tipi's in Drenthe en kastelen daarzo... Maar klinkt alsof jullie een prachtige dag hebben gehad samen, tof!
    Simon en ik zijn hier ondertussen de tuin aan het verbouwen om een tweede motor te stallen, lekker buiten klusje als de zon schijnt! :)
    een hele dikke zoen voor komende werkweek weer!

• 12 April 2011 - 07:18

Joyce:

leuke foto's! klinkt als een lekker cultureel dagje:) wel jammer dat ze zo weinig over hun echte geschiedenis hebben, maar ja nu heb je een goed excuus om nog een keer terug te gaan om de rest uit te zoeken;)

• 12 April 2011 - 12:11

Jacoline:

Volgens mij kun je altijd nog aan de slag als reisboekenschrijver Esther ;-) Je verhalen zijn hartstikke leuk om te lezen.

Je schrijft dat jullie je verbazen over het verkeer. Ben gelijk benieuwd: wat is hier zo wonderlijk aan?

Dikke hug uit het alweer koude Nederland! XXX

• 12 April 2011 - 13:00

Esther:

Hoi tante,
    Er zijn een aantal rare verkeersregels, het grappigste is dat iedereen op een kruispunt stil moet staan (stop borden) en dan mag de eerste die aan kwam rijden weer als eerste weg. Echt nutteloos als je onze voorangswegen gewend bent! Het verkeer is gewoon een stuk langzamer, op mijn fietsje kan ik overal tussendoor en ben ik nog sneller dan de bus. :)

Ook kun je rechtsaf slaan bij een rood stoplicht.
    Daarnaast hebben de voetgangers altijd tegelijk met de auto's groen licht, dus wil je afslaan dan moet je nog lang wachten, en ook die voetgangers hebben geen haast :P

Ook kwamen we een tram op de straat tegen, die hebben geen eigen rijbanen, maar je gebruikt dezelfde weg. Alleen als die stopt kunnen er mensen uitstappen (zonder vluchtheuvels!!) Oefh, dat waren we niet gewend...geen ongeluk gebeurd gelukkig, maar er is wel stevig naar ons getoeterd.

Ook zien de auto's zelf er grappig uit, sommige hebben een soort zonnebril boven de lampen (ga ik nog een foto van maken), er zijn ontzettend veel deuken en roest, tenzij het zo'n grote lompe bak is natuurlijk.

Dat waren een paar voorbeelden :P

• 13 April 2011 - 18:11

Zus:

een lacrosse??? tsja we woonden ook in hgv...

Ik heb morgen weer zangles! joepie! Vandaag gewerkt op de administratie, altijd gezellig (en nuttig). Morgen lange dag, les vanaf 9 en dan verspreid tot 19. Ja, je moet er wat voor over hebben. Zo maar even een ontspannen avondje houden. Lekker op tijd op bed enzo! ben bezig met je mail hoor maar het vlot nog niet zo... komt er dus nog aan! gr. zus