Stappen in Hamilton - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Esther Rozeboom - WaarBenJij.nu Stappen in Hamilton - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Esther Rozeboom - WaarBenJij.nu

Stappen in Hamilton

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

17 April 2011 | Canada, Hamilton

Hi how are you guys?!

Allereerst, de belangrijkste boodschap: ik ben zo blij dat ik het CouchSurfing netwerk heb ontdekt! Ik had er al iets over verteld, maar het is dus een netwerk van reizigers, op de website kun je aangeven of je een slaapplaats beschikbaar hebt voor iemand die op doorreis is, of gewoon met mensen wilt kletsen of iets wilt drinken. Hier in Hamilton is een vrij actief lokaal netwerk, en zo heb ik een aantal ontzettend leuke mensen leren kennen. Ook dit weekend heeft dat geleid tot een prima manier om de lokale sfeer te proeven en indruk te krijgen van ‘de Canadees’.
Elke keer weer sta ik ervan versteld hoe gemakkelijk het is om mensen te ontmoeten en met onbekende mensen een ontzettend leuke avond te hebben. Als buitenlander ben je interessant, en als je interessante mensen meeneemt naar een feestje...tja dan heb je het gemaakt (Evelien kan hier over meepraten ;) )

De titel zegt het al, het avontuur van dit weekend heeft vooral plaatsgevonden in de lokale pubs/bars van Hamilton. Dus vrijdag en zaterdag avond en werden Julie en ik voorgesteld als de Europese meiden. We gingen op pad met 4 meiden, en vooral toen er wat alcohol was geschonken werd ik ‘het meisje uit The Netherlands’, en het is ontzettend grappig om te zien wat men van Europa en Nederland weet. Of denkt te weten :)
Zo komen er aardig wat misvattingen aan het licht over de interpretaties van ‘The Netherlands’, ‘Holland’ en ‘Dutch’. (nee, Holland is geen ander land dan The Netherlands... en ja, Dutch is dus de taal die we spreken ...en nee, er zijn meer steden dan alleen Amsterdam...en ja, Nederland grenst aan Duitsland...etc. Etc.) Toch heb ik de de indruk dat men wel aardig wat weet. (het zijn gelukkig geen Amerikanen!!)
Wat ook erg grappig is, is dat men het heel knap vindt dat ik zowel Nederlands als Engels spreek...terwijl ze daarbij even vergeten dat Canada zelf ook tweetalig is, men krijgt namelijk Frans en Engels op school!

Verder houden de vrouwen in Canada van het ‘houthakkers’ type, en mogen ze beste en maatje meer hebben.. (nope...geen baard of buikje voor mij, sorry Eddy ;) !) Het publiek is daarbij vrij oud, je mag pas drinken na 19 jaar, dus geen scholieren, en aangezien dit tentamenperiode is, ook geen studenten helaas...Hopelijk zijn er over een paar weken meer studenten te signaleren, als de Summer break is begonnen. Ook gaat alles, maar dan ook alles! hier om 2 uur dicht...geen gat in de markt of andere after-bars, dus er wordt in de drie uurtjes tussen 11 en 2 aardig door getankt. Een oplossing hier (zoals ook in de UK heb ik me laten vertellen) is dus het pre-drinking, wat meteen een stuk goedkoper is! Dat was gelukkig een stuk minder erg dan het klinkt, kaartspelletjes en vooral veel kletsen, wat meteen een uitstekende manier was om de meiden te leren kennen.

Kortom, dit was een geslaagd weekend, om op ‘onderzoek’ te gaan naar de Canadese manier van leven. En morgen staat er weer een groot avontuur op de stoep: Eddy :P
Hij komt ‘s middags aan, en het kostte wat moeite, maar ik mocht vrij nemen om hem op te halen. Voor volgend weekend staan de Niagara Falls op de planning, (en nog veel meer uiteraard ;) ) Dus tot het volgende verslag!

Groetjes,
Esther

P.S. Canadees bier smaakt prima, al hebben ze naast de geimporteerde bieren vooral de Engelse pints overgenomen, zonder schuim en ontzettend grote glazen. Dus vergeet onze grote bierliefhebber Eddy volgende week niet om zijn mening te vragen ;)

• 18 April 2011 - 04:19

Eddy:

Nu al 5 minuten extra tijd om over te stappen op heatrow! :D

• 18 April 2011 - 06:27

Michelle:

Hee Esther,

je bent flink de beest aan het uithangen geloof ik ;). Veel plezier met Eddy!
    Liefs Michelle

• 18 April 2011 - 06:55

Eef:

hey zus, toppie dat het zo gezellig was! Je hebt je weekend dus goed besteed, met laat uitgaan en lang uitslapen, hoewel laat... :P nou ja, je moet ook nog een beetje fris en fruitig zijn vandaag natuurlijk! heel veel plezier komende week en vergeet niet heel af en toe iets te laten horen! ;)

• 18 April 2011 - 07:11

Joyce:

Klinkt echt super gezellig! Dus als ik 't goed begrijp ga je straks in nederland ook mensen op je bank laten slapen?;) Heel veel plezier met Eddy de komende tijd!

• 20 April 2011 - 12:37

Merle:

Veel plezier samen!!!

• 24 April 2011 - 11:32

Jos:

Hallo tortels. Pasen in Holland. Ongelooflijk. Best weather ever met Pasen. Althans dat denk ik. Nu zijn er hier ook diverse klimaatwisselingen geweest, maar toen was er nog geen Pasen (wel even scherp blijven). Gezeten op onze gerecyceld plactic tuinsetje, vraag ik mij af, wat júllie daar nu doen. N-Falls al gehad? Op dit moment nog te vroeg om op te staan. Al een kerkje uitgezocht om het feest luister bij te zetten? Want Pasen is al heel lang een feest. Vroeger in deze contreien van Europa een heidens lentefeest, gewijd aan de godin Ostara (Eoster). Zo, dan weet je nu ook waar het Engelse Easter vandaan komt of het Duitse Ostern. Onze naam Pasen is afgeleid van het Joodse Pesach. Toch grappig om te zien, dat de landsgrenzen een historisch verschillende naam hebben opgeleverd voor hetzelfde feest. Bij de Joden is Pesach het feest ter herinnering aan de bevrijding uit Egypte. Bij moslims is het vergelijkbare feest het Offerfeest, ter herinnering aan Abraham die zijn zoon Israël moest offeren, maar er met een door een aartsengel geleverd schaap afkwam. De genoemde feesten zijn niet op dezelfde dag. Dat vindt weer zijn oorsprong in historische machtsstructuren binnen deze godsdiensten, die dat op een bepaald moment hebben vastgeteld. De reden van de berekening van elk van deze dagen voert hier te ver, maar het zijn allemaal verschuivende data! Ook de paashaas en paaseieren zijn van alle tijden. De eieren zijn een vruchtbaarheidssymbool tijdens het lentefeest, de ontluikende natuur. In hazenlegers werden vaak vogeleieren aangetroffen. Ook de haas was verbonden met vruchtbaarheid en met al die eieren in zi’n stulpje was de link met de paaseieren gauw gelegd. Het zoeken en schilderen van eieren zal ook vast wel een prehistorische oorsprong hebben. Zijn er van die oude Europese paascultuurverschijnselen nog resten overgebleven in Canada? Een paasvuur bijvoorbeeld, ook zo’n heidens gebruik (iets met vruchtbaarheid), waartegen de protestantse kerk in vroeger eeuwen al eens te hoop liep. Afijn, het is op dit moment (13.30u) bijna tijd om te ontwaken daar. Maak er wat van, opdat je later tegen elkaar zegt: weet je nog toen met Paen in Canada…). Groeten van de hele familie in beautifull Raalte.

• 25 April 2011 - 21:06

Eddy:

He Pa!

Ondanks het mooie weer toch nog even in de bieb gekropen voor wat research? of was die kennis allemaal paraat?
    Esther gaat als het goed is snel wat online zetten over wat we allemaal hebben gedaan afgelopen week, en Ja daar horen de Niagra Falls ook bij :)

Ik zit op dit moment op het vliegveld en zit o ver 2 uurtjes hopelijk ergens in de lucht richting Europa! Geen korte broek mee, dus ik zal morgen tijdens de reis naar Enschede wel goed zweten.. Woensdag weer aan de bak met werk, kortom PFFFFFFFFF..

Groeten vanaf Pearson International Airport!

• 25 April 2011 - 23:21

Esther Rozeboom:

Hoi Jos!
    Jullie een mooi wekend gehad? Leuk dat je de geschiedenis er even bij haalde!
    En om een antwoord te geven; Ja, pasen wordt hier gevierd! Maar dit is meer een excuus om de familie diners te houden. (Net als Kerst en Thanksgiving) De kerk wordt wel bezocht, maar ik heb nog geen kerkgangers ontmoet hier.
    Ook de eieren en paashaas zijn aanwezig, we hebben er meerdere gespot. Al zijn onze chocolade eieren niet zo aanwezig.
    Zie de nieuwe berichtjes voor onze avonturen!

Groetjes, Esther