Zaterdag: St. Jacobs farmers market - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Esther Rozeboom - WaarBenJij.nu Zaterdag: St. Jacobs farmers market - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Esther Rozeboom - WaarBenJij.nu

Zaterdag: St. Jacobs farmers market

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

25 April 2011 | Canada, Hamilton

Berichtje nummer 2: ik dacht, ik split het even op, dan kunnen jullie de SOG momenten kiezen ;)

Zaterdag is een marktdag, ook hier in Canada! We hebben Julie op gehaald, en zijn in de Suzuki op weg gegaan naar St. Jacobs Farmers market. Een markt midden in het gebied van de Mennonite. Dit is een geloofsgemeenschap van de strenge Baptisten, die oorspronkelijk uit Europa zijn gedreven en via Nederland en Rusland hier in Canada een nieuw bestaan hebben opgebouwd. Er is een relatie met de Amish, maar hoe precies dat weet ik niet.
Deze mensen werken op het land en rijden met paard en wagen, zoals dat 100 jaar geleden ook gebeurde. En deze markt staat bekend om hun verse groente en producten. Wij hebben vooral genoten van de lokale lekkernijen, Maple Syrup en Fudge, (souvenirtjes zijn meegenomen ;) ) en keken onze ogen uit naar alle mensen en wat men hier antiek noemt. Ik blijf me verbazen over de titel antiek, voor producten die 50 jaar oud zijn...maar goed.

Ook het stadje St. Jacobs zelf, erg toeristisch uitgerust, maar een verademing in vergelijking met Hamilton. Een straat vol kleine winkeltjes, waar Julie een echte Deense specialiteiten bakker heeft gevonden, en ze ons heeft laten proeven aan een oud en nieuw lekkernij. Een soort lange vinger van gebakken marsepein met chocolade, mjammie!

Hierna zijn we op weg gegaan naar Elora Gorge, een diep ravijn met een prachtig natuur reservaat eromheen. Een lekkere wandeling, en de eerste dag waar we de jassen in de auto konden laten liggen! Zo warm was het (oke, dus niets vergeleken met Nederland...maar toch)

En na het Deense gebakje werd de avond afgesloten met oer Hollandse pannenkoeken, waar we Julie leerde hoe ze spek en appel pakkenkoeken kon bakken. Dit avontuur werd nog groter toen onze grote vriend de wasbeer een kijkje wilde nemen in het afval. Deze grote jongen was zeker niet bang voor mensen, en tijdens het foto’s nemen wilde hij ook binnen in huis inspecteren. Gelukkig heeft Eddy hem gewapend met afdroogdoek op een afstandje gejaagd.

Een intensieve dag, met alle verschillende culturen en avonturen, die prima is afgesloten met een relaxt filmpje op de bank!

• 26 April 2011 - 08:56

Jojanneke:

Hihi, gewapend met een afdroogdoek... :P