Spanning en Sensatie - Reisverslag uit Tokio, Japan van Esther Rozeboom - WaarBenJij.nu Spanning en Sensatie - Reisverslag uit Tokio, Japan van Esther Rozeboom - WaarBenJij.nu

Spanning en Sensatie

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

17 December 2009 | Japan, Tokio

Hallo lieve lezertjes,

Jullie hebben sneeuw!! Of althans de Groningse delegatie ;) Ik hoop dat er enorme sneeuwpoppen gebouwd gaan worden, sneeuwbalgevechten zullen ontstaan, maar bovenal dat het dikke pak sneeuw nog even blijft liggen!!

Hier is het wel behoorlijk koud aan het worden, en de temperatuursverschillen tussen binnen (24 graden) en buiten (5-7) wordt steeds groter, maar van sneeuw is nog lang geen spraken.. helaas!

Gisteren zijn we nog lagere temperaturen gaan opzoeken, in het hogergelegen Nikko. Deze plaats wordt gezien als de uitstap vanaf Tokyo om even lekker de stad uit te gaan. Nu zijn we hier nog maar net, maar voordat heel Tokyo het idee heeft gekregen om in het weekend gezellig naar Nikko te gaan, willen wij de meute wel ontvluchten en deze streek vast in een rustigere sfeer verkennen. Dus vroeg op (7 uur in een vakantie, wie had dat gedacht), een reeks treinen, metros en bussen later (het openbaar vervoer is echt goed geregeld hier, echter als je gewoon vertrekt... dan moet je even wachten op elk station... gelukkig hebben we onze nieuwe aanwinst het stripboek van 'Ghost in the Shell' mee, dus we vermaken ons prima!)
We komen rond een uurtje of 10 aan in Nikko en kijken eerst verdwaasd om ons heen. We zijn het laatste uur met een leuk oudbollig boemeltje naar een gelijkwaardig stationnetje gereisd, maar zien buiten bijna geen kip op straat.. zijn we toch te vroeg??
Maar, nee, even later in de bus, naar de plek waar het allemaal om draait, komen we langs een tweede station, daar is het grote informatie centrum en begint de toeristische handel. We zwaaien er vriendelijk naar, rijden door, en stappen uit bovenaan een heuvel.

De wandeling begint bij een brug waar naar de oude verhalen vroeger een van de eerste Shogun's (de vroegere soort keizer die als eerste de meerdere kleine landgoederen bij elkaar heeft gebracht tot 1 groot Japan) op de rug van 2 slangen de rivier over is gegaan. Allemaal prima, maar vooral het uitzicht hier is super mooi, de bergen erachter.. ja we zijn weer lekker buiten!

De rest van de ochtend hebben we genoten van de pracht en praal van de vele tempels, shrines en complexen. Deze heuvel is vroeger ingericht als Shinto heiligdom, en daarna overgenomen voor het Boedhistische geloof. Hierdoor zie je beide godsdiensten nog door elkaar zitten wat ons nogal grappig overkomt. Dit kun je bij ons niet voorstellen.
Het hele gebied wordt echt overspoeld aan prachtige gebouwen. Er zijn 2 hoofdcomplexen, een heiligdom en mausoleum, bestaande uit meerdere poorten, muren , bijgebouwen, etc (altijd een klokken- en trommeltoren). Alle complexen zijn een waar kunstwerk, alles wat je ziet is bedekt met heel erg mooi houtsnijwerk, vooral de tijgers, vogels, vissen en aapjes komen erg vaak voor, vaak verguld of geschilderd. Ook de boeddha's (uiteraard helemaal verguld) en andere goden prijken waar je maar kijkt. Veel gebouwen staan in de steigers, of zijn al helemaal gerestaureerd, Je kunt heel goed het verschil zien met de afgebladderde andere delen.

Er is zelfs een echt paard aanwezig bij de grote tempel! Te gek voor woorden .Deze schimmels is geschonken door de overheid van Nieuw Zeeland, en het dier doet 4 uur per dag dienst door in een stal te staan. Gelukkig prijkt naast de deur ook een schema waarop te zien is wanneer ze te eten krijgt.. dat ze in een betere accomodatie slaapt etc.. Het is een mooi dier, maar waarom ze nu hier staat dat snappen we niet helemaal!

In de middag hebben we alle complexen wel een beetje gezien, we hebben wel een boekje mee waar het een en ander van de verschillende complexen in staat, kunnen we toch niet alle bordjes lezen, dus vertrekken we naar het dorpje. We hebben uiteraard veel foto's gemaakt, en zoveel mogelijk details geprobeerd mee te nemen. Dus Nikko is opgeslagen!
De wandeling en de koude hier heeft onze maag doen rammelen, dus we hebben hem weer helemaal bijgevuld in een tentje waar je onbeperkt de warme chocolademelk kunt bijvullen! Ideaal!!

Een lange reis weer terug (veel wachten en vele pagina's in onze boeken verder, misschien moeten we in Tokyo toch nog 1 keer de boekhandel opzoeken...) En op weg naar de JAL! Want hier stond ons nog een klusje te wachten...

Esther zou eerst via Osaka naar Tokyo vliegen, (vorig jaar zijn de tickets al geboekt) om van Tokyo naar Amsterdam te gaan. Maar toen besloten is dat Eddy gezellig mee ging op vakantie, hebben we bedacht dat we in Tokyo wilden eindigen, deze stad had hij immers niet gezien. En wie kan er nu in Japan zijn geweest zonder naar Tokyo te zijn gegaan! Niet mogelijk dus!!
Dus zou het deel van Osaka naar Tokyo geannuleerd worden. Maar gisteren zijn we gemaild door het reisbureau dat dit helaas niet kon. Iets met dat je niet je reis nog kunt veranderen, het is een beetje een raar gedoe. Dus zouden we zelf even naar de JAL gaan, om te vragen hoe het zit. De dames daar waren aardig genoeg om wat moeite te doen, maar helaas hoorden we een uur later nog steeds dat het niet mogelijk was, de senior is er nog bijgehaald.. maar helaas.. Esther moest in Osaka op het vliegtuig stappen. En dit stuk gewoon overslaan bleek helaas ook geen optie, schijnbaar wordt je hele vlucht dan gecancelled..
We zijn dus een aantal scenario's en actieplannen af gegaan om eerst van Tokyo naar Osaka te reizen, en dan van daar af terug te vliegen. De trein was te laat, de nachtbus een optie, maar dat werd een hele lange reis, met veel overstappen.... Moeilijk, moeilijk, zou onze reis dan toch een aantal dagen ingekort worden?!?!

Gelukkig werd er in Nederland ook aan de touwtjes getrokken. Renee heeft met het reisburea gefikst dat we een 'special approval' hebben gekregen! HOERA HOERA!! (Dit geldt ook voor een 5-tal andere reizigers die dezelfde plannen hadden! dus er is een heel vrolijke email uitwisseling rond gegaan!)

Dit hebben we vanmorgen gehoord, en met deze goede start van de dag, en het zonnetje dat lekker scheen zijn we de stad ingetrokken, op weg om Tokyo te verkennen! Onze eerste plannen om vooral een nachtbusrit te regelen en bij JAL langs te gaan zijn gelukkig van de baan, dus tijd om weer volop van de vakantie te genieten!!

Onze verdere ervaringen van vandaag, naast het goede nieuws lezen, komen waarschijnlijk met die van morgen op de website! Nu eerst lekker eten, want dat hebben we wel verdiend.

Groetjes van EenE uit Tokyo

• 17 December 2009 - 11:18

Eef:

kan me voorstellen dat het best een gedoe was! en dus spanning en sensatie voor je, want zou je nog wel thuis komen..? :P
    maar he ziet; "het komt allemaal, allemaal..":P zucht, wat moet je toch zonder die heerlijke achterban!
    geniet dus van de rest van deze week! en plan hem helemaal vol!! genoeg tijd om bij te komen als je weer terug bent ;)
    kus!

• 18 December 2009 - 09:39

Alina:

Gefeliciteerd met wijziging van reis! We hebben inderdaad sneeuw! en behoorlijk wat ook.
    Ik heb je gemaild, tot volgende week!