Ontspannen in de Onsen - Reisverslag uit Beppu, Japan van Esther Rozeboom - WaarBenJij.nu Ontspannen in de Onsen - Reisverslag uit Beppu, Japan van Esther Rozeboom - WaarBenJij.nu

Ontspannen in de Onsen

Door: Eddy

Blijf op de hoogte en volg Esther

04 December 2009 | Japan, Beppu

Dag iedereen

Sorry dat we niet op het commentaar van iedereen kunnen reageren maar anders worden de verhalen nog langer ;)

Even een paar korte reacties.. Uiteraard is Mnt St Hellen nog bekend.. de halve berg was immers weg geblazen, en op hij zou ergens in de nabije toekomst weer moeten uitbarsten als ik mij niet vergis.

Wat betreft de fotos.. dat kan wel even duren aangezien we niet in alle hostels dingen in computers mogen pluggen.En we hebben het natuurlijk veel te druk met alle avonturen.

Voor jullie het vergeten, morgen sinterklaas.. wel even nog die laatste chocolade letters scoren etc..

Maar goed ons verhaal / avontuur van vandaag.

Na eens lekker te hebben uitgeslapen strompelden we rustig naar de lokale supermarkt voor de broodnodige boodschappen. Terwijl we er naar toe lipeen spotten we een bakkerijtje waar men naast alle zoete broodjes blijkbaar ook normale broodjes verkochten. Een uitgelezen kans om wat heimwee te kweken via het stimuleren van de smaakpappillen!
De broodjes smaakten verdacht goed en `normaal`, vandaar kan de bakker morgen wederom op een bezoekje van deze twee nederlanders rekenen.

Vervolgens werd de ochtend gevuld met een busrit richting 1 van de Hells. Een toeristisch verpakte warmwater bron waarin je niet kunt zwemmen, maar waar wel mooie natuur is en door mineralen allerlei poelen zijn met verschillende kleuren.

Na de standaard Ohh en Ahhh momenten (fotos bij terugkomst) vonden we zelfs nog een warmwater voetenbad waar we nog even lekker konden ontspannen voor we op weg gingen naar onze tweede bestemming van die dag, de echte onsens!

Deze twee Onsens bevinden zich in de vrije natuur. Dus geen gebouwtjes, washokken of kleedkamers en gewoon in je blote kont ergens midden op een berg in het warme water zitten. Hiervoor moet je echter wel 40 minuten de berg op wandelen!!
Na 10 minuten de berg op geploeterd te hebben stopte er een dikke 4x4 naast ons met de vraag of we wellicht een lift wouden naar de onsen! NATUURLIJK, GRAAG, Arigato Gozamas!
De 4x4 was ook wel een vereiste om bij de Onsens te komen want de wegen waren onverhard en vol met kuilen.
Onze nieuwe vriend bleek een timmerman met een dagje vrij en was toe aan wat ontspanning. Het engels ging hem niet zo best af, maar zijn bedoelingen waren goed en werden zeer gewaardeerd.

Niet veel later zaten we dan ook met z`n 3-en in de vrije natuur op een berg te genieten van het uitzicht over de stad. Vervolgesn nog wat modder smeren en nog wat meer badderen.. Toch kan de rotte eieren lucht je niet helemaal ontgaan, want met het warme water komt ook nogal wat zwaveldioxide naar boven, en dat ruik je toch best wel aardig. (hoofdingredient van de goede oude stinkbom)
Maar het warme water deed de lucht snel vergeten.

Tijdens de wandeling richting de auto vroeg onze persoonlijke gids of hij ons ook naar de andere lokale onsen kon brengen. Aangezien deze toch al op de planning stond en deze nog verder lopen was dan de eerste sloegen we ook dit aanbod niet af.
ruim 10 minuten stuiteren over onverharde wegen zaten we dus opnieuw in de vrije natuur te badderen en deze keer met wat meer gezelschap. Dit gezelschap was iets bekwamer en er werd van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de cultuur van Nederland en Japan over en weer te verkennen.

Na 30 minuten waren we wel zo`n beetje hard gekookt en vond onze gids het tijd voor 1 laatste uitstapje. De vraag kwam of we ook nog een traditioneel `sand-bath` wouden proberen.
Aangezien je een goede gids nooit moet remmen in al zijn voorstellen werd er weer volmondig JA gezegd.

Weer met zijn 3-en in de 4x4 en het leek erop of we dit keer expres de slechte weggetjes opzochten om de auto zijn capaciteiten te showen.

Bij een gebouw aangekomen liepen we langs de zijkant door achtertuin een wat groot uitgevallen schuurtje in. (blijkbaar was het van een vriend ofzo..)
Daar was de ene helft een grote zandbak en de andere helft een betonnen bunkertje en een warm bad.

5 minuten later hadden we een soort badjas aan en werden we in het warme zand gegraven door onze Japanner die in zijn blote kont de schep aan het hanteren was. Toch een ietswat unieke ervaring.

Na 10 minuten zweten rolden we onder de zandheuvel vandaan en vroegen naar de volgende instructie. Badjas uit en in de stoomkamer (de betonnen bunker).. niet te harden! Na 5 minuten gutste het zweet ervanaf en was het tijd voor een relatief frisse duik in het het warme bad..
Vervolgens nog traditioneel wassen en weer een wat badderen en toen was het wel mooi geweest..
Het hele feest werd afgesloten toen onze gids ons afzette bij het hostel en ons niet eens de gelegenheid gaf om hem te bedanken met een cadeau. Hij zal het moeten doen met de foto`s die we hem nog sturen.

`Thuis` gekomen was het tijd voor een goede maaltijd; smakelijk brood met amandel-choco-gelly, verrassend lekker.

Omdat we die dag nog vrij konden reizen bedachten we dat we nog wel
de stad konden verkennen.
Uiteindelijk wer dhet een soort dropping waarbij we na het uitstappen van de bus binnen 10 minuten in een woonwijk stonden zonder een goed idee waar we naartoe moesten..
Met wat gezond verstand en wandelen richting de knipperende lampjes van de grote straten hadden we gelukkig al snel daarna een orientatie punt te pakken en sloten zo de dag netjes af met een stevige wandeling van toch een uur.

Ohja! Ook nog `udon`gegegeten (dikke bami in soep) nieuwe voor Eddy, oude maar wel lekkere koek voor Esther.
En vervolgens nog even genoten van de vollemaan aan het strand.

Dat was het avontuur van vandaag en morgen gaan we eens kijken of de portomonee van Esther weer terecht is in Fukuoka!

Groetjes uit het verre oosten!

E&E

• 04 December 2009 - 14:25

Esther Rozeboom:

PS. tantetje,
    De feminist in Esther is nog niet weg hoor ;) Terwijl ik het verhaal dikteer, kan hij lekker typen :)...

Wat de foto`s betreft, die mogen jullie allemaal live zien met de Kerst! (Het is nu vrij lastig) We hopen jullie met alle verhalen een beetje zoet te houden, en dan straks toch nog nieuwe dingen te kunnen vertellen!

• 04 December 2009 - 14:30

PPS:

Feminste?
    Weinig van gemerkt. Misschien ligt het eraan dat de `OPZIJ` niet in Japan wordt bezorgd.
    Terwijl ik dit typ doet esther de afwas, dus dat zegt genoeg.

• 04 December 2009 - 16:52

Marjo:

Weer een geweldig verhaal
    om te lezen.
    Jullie beleven nog al wat.
    Hopelijk morgen weer zo'n verhaal.
    Groetjes uit Raalte

• 05 December 2009 - 12:28

Sjaps:

^^

• 05 December 2009 - 14:07

Eef:

heerlijk! relaxen in buitenlucht sauna's!
    hier moeten we het doen met de spaaracties van Optimel.. ;)
    Romantisch hoor, volle maan..! :D
    liefs!

• 15 December 2009 - 08:28

Oma:

Leuk om al jullie belevenissen te lezen.Het zal weer saai zijn als jullie weer in Nederland zijn. geniet ervan en veel liefs. Oma